Smukke kritiske udgaver af tastemusik fra Lyrebird
Lyrebird Music er et innovativt og uafhængigt nodeforlag der publicerer kritiske udgaver af tastemusik. Det blev grundlagt i 2020 med det formål at udgive komponister og samlinger, der er underrepræsenteret på det nuværende marked.
Lyrebird Music er et innovativt og uafhængigt nodeforlag der publicerer kritiske udgaver af taste- og orgelmusik. Det blev grundlagt i 2020 med det formål at udgive komponister og samlinger, der er underrepræsenteret på det nuværende marked.
Senest har Lyrebird udgivet en spændende ny samlet udgave af alle Cesar Francks orgelværker i 4 bind, som allerede har høstet stor anerkendelse for sin fremragende kritiske tilgang til alle tilgængelige kilder.
Lyrebird Highlights
- De samlede orgel- og cembaloværker af Louis Marchand og Louis-Nicolas Clérambault.
- Apparatus musico-organisticus af Georg Muffat.
- François Couperin’s Pièces d’orgue, som allerede har høstet stor anerkendelse blandt musikere og forskere.
- Den eneste udgave af Grignys orgelmusik der bruger kilder fra 1699 og 1711 som det primære kildemateriale.
- Første udgave af Fitzwilliam Virginal Book siden den for første gang udkom i 1899.
- En ny udgave af My Ladye Nevells Booke – den første siden 1920’erne.
- En praktisk udgave af henholdsvis 1742-udgaven af Bachs Kunst der Fuge og Thomas Billington’s arrangementer af Corelli concertos.
- Den eneste udgave af Anne Dawson, her book (1716), der bl.a. indeholder transskriptioner af koncerter af Vivaldi og Albinoni.
- Ny udgave af César Franck: Intégrale de l’œuvre de l’orgue, redigeret af Richard Brasier, i alt 4 bind udkommet i 2022.
Den nye samlede udgave af Cesar Francks orgelværker
- Volume I: Forord og kommentarer 261 sider, hardback
- Volume II: 1846–1862 158 sider, hardback
- Volume III: 1863–1877 151 sider, hardback
- Volume IV: 1878–1890 91 sider, hardback
César Francks musik er elsket af musikere verden over. For organister har han en særlig vigtig plads i historien som én af grundlæggerne af den franske romantiske orgeltradition, en skole for orgelkomposition, der ville blive ført videre ind i det tyvende århundrede af Charles-Marie Widor, Louis Vierne og andre. Francks umiskendelige stil viser farverig polyfoni og subtil formbeherskelse. I kunstnerisk henseende var han den første til at realisere potentialet i det symfoniske orgel i Frankrig.
Formålet med denne kronologisk ordnede udgave, der spænder over de tre forskellige perioder af hans liv, kombinerer så mange elementer som muligt fra studiet af tilgængelige autografmanuskripter, førsteudgaver og breve, i håbet om at bidrage til en mere holistisk evaluering, rent praktisk, af hans produktion for orgel.
- Redigeret og arrangeret Richard Brasier
- Forord af den anerkendte Franck-forsker, Marie-Louise Langlais
- Omfattende forord og noteapparat bestående af 140.000 ord, akkompagneret af 219 eksempler, farvebilleder og facsimiles
- En grundig ny gennemgang af orgelværkerne baseret på alle tilgængelige manuskripter
- Først udgave siden 1880 som benytter sig af autograf manuskriptet til Prélude, Fugue et Variation, Op. 18
- Den først udgivne analyse af autograf manuskriptet til Prélude, Fugue et Variation, Op. 18
- Første udgave der behandler begge versioner af Andantino CFF 54a og CFF 54b som to selvstændige værker
- Første udgave med den originale slutning i Final, Op. 21
- Nye versioner af Choral II og Choral III, baseret udelukkende på autograf manuskripterne
- Facsimile i farver af Pièce Héroïque (Trocadéro manuscript)
Læs også
13. november 2024
Højskolesangbogen: Et overblik over alle udgivelser
12. november 2024
Findes Højskolesangbogens Melodibog med spiralryg?
9. november 2024